Oefening nek: draaien van hoofd en nek

Ga op een stoel zitten en herhaal oefening 10 enige maken.
Houd dan het hoofd ingetrokken en begin met oefening 15.
Draai het hoofd zo ver mogelijk naar links en rechts zoals u dat doet als u een straat oversteekt. Houd hierbij het hoofd goed ingetrokken.

Als het draaien naar één kant meer pijn geeft dan naar de andere, ga dan door met het draaien naar de meest pijnlijke zijde. Na enige herhalingen dient de pijn zich te verminderen of te centraliseren. Neemt de pijn echter toe en verplaats deze zich niet naar het midden, ga dan door met het draaien naar de minst pijnlijke zijde.
Als beide zijden evenveel pijn doen of alleen maar stijf zijn, draai dan naar beide zijden.

De oefening wordt effectiever door met beide handen voorzichtig maar stevig het hoofd nog verder te draaien. Houd de uiterste draaistand enige seconden aan en keer dan terug naar de uitgangshouding.

Voor behandeling van nekpijn of stijfheid: herhaal de oefening tien keer per oefensessie in zes tot acht oefenseries per dag. Of de pijn nu verminderd is of zich naar het midden heeft verplaatst of niet, op deze oefening volgen altijd oefening 10 en 11.

Om nekklachten te voorkomen: doe oefening 15 vijf of zes keer per oefenserie en herhaal de oefenseries zo vaak als nodig is.

Oefening_6a Oefening_6b Oefening_6c Oefening_6d Oefening_6e Oefening_6f Oefening_6g